fbpx

Aeroby czy interwały? Odwieczne dylematy.

Aeroby czy interwały? Odwieczne dylematy.

Chyba każdy zadał sobie to pytanie przynajmniej raz – “aeroby czy interwały?”. Co wybrać?

Każda z tych form treningu posiada zarówno wady, jak i zalety, o których sobie zaraz powiemy. Niestety nie ma jednego odpowiedniego i najlepszego rodzaju treningu, bo organizm każdego człowieka jest inny. To wszystko „zależy”. W bardzo dużej mierze zależy od naszego stanu zdrowia, ewentualnych dysfunkcji układu mięśniowego, kostno-stawowego, hormonalnego. Dobór formy zależy także od obecnej kondycji, predyspozycji i przede wszystkim celu, który chcemy osiągnąć.

Przejdziemy teraz do krótkiej charakterystyki każdego z tych treningów.

Trening o charakterze wytrzymałościowym to trening aerobowy (tlenowy), czyli taki, w którym utrzymujemy nasze tętno między 60% a 75% tętna maksymalnego. Tętno to liczba uderzeń serca na minutę. Powiem na marginesie, że tętno maksymalne to 220-wiek i to jest w przybliżeniu maksimum, które możemy osiągnąć. Pomiaru tętna dokonuje się pulsometrem lub możemy to zrobić sami namacalnie przykładając palce  np. do nadgarstka.

Wracając do treningu aerobowego, może on przyjmować różne formy: może to być szybki marsz, trucht, lub spokojny bieg o stałym tempie, jazda na rowerze, Nordic Walking, zajęcia fitness takie jak: step, bpu, dance, indoor cycling. Im dłużej trwa trening tym więcej spalamy kwasów tłuszczowych. Czas trwania takiego treningu to 20-70 min, po ok. 20 min treningu zaczyna się większe spalanie. Spalamy kalorie tylko i wyłącznie podczas treningu.

Zalety:

• szybkie postępy – człowiek jest naturalnie przystosowany do aktywności fizycznej i nawet osoby o słabej kondycji fizycznej relatywnie szybko mogą poprawić swoją wytrzymałość

• bezpieczny dla osób z problemami hormonalnymi (tarczyca, kortyzol)

• wzmocnienie serca i całego układu krążenia, obniżają ryzyko zawału

• lepsza elastyczność skóry

• dla osób początkujących

Wady

• długi czas trwania treningu

• spalamy kalorie tylko i wyłącznie podczas treningu

Trening anaerobowy (beztlenowy) to trening o wysokiej intensywności, w którym chcemy, aby nasze tętno wzrosło bardzo wysoko, nawet do 85-90% tętna maksymalnego. Trening interwałowy – polega na przeplataniu treningu o wysokim stopniu intensywności z ćwiczeniami o niskiej intensywności. W ramach treningu interwałowego można stosować takie rodzaje ćwiczeń, jak bieganie, jazda na rowerze, skakanie na skakance, lub inne ćwiczenia, które mocno przyspieszą nasz oddech. Znane są także treningi typu HIIT i Tabata. Tak naprawdę z każdego rodzaju wysiłku fizycznego możemy stworzyć trening anaerobowy, który buduje mięśnie i spala tłuszcz. Wystarczy zwiększyć intensywność ćwiczeń i skrócić czas ich trwania. Możemy tego dokonać zamieniając długie spacery na szybki sprint. Czas interwału może być bardzo różny np. możemy pracować na maksymalnych obrotach 20s i odpoczywać 10s, może to być interwał 1min na 2min. Długość całego treningu interwałowego to zaledwie od kilku do kilkunastu minut. W trakcie treningu beztlenowego jest znikome spalanie kwasów tłuszczowych natomiast główne spalanie jest po treningu i może trwać nawet kilka godzin. Porównując do trening aerobowego – można ćwiczyć krócej i spalić więcej, zbudować lepszą kondycję, siłę i wytrzymałość.

 Zalety

• krótki czas trwania treningu – szybkie spalanie tkanki tłuszczowej

• przyspieszone tempo przemiany materii do kilku godzin po wysiłku

• poprawa kondycji, siły i wytrzymałości

Wady:

• niebezpieczny dla osób otyłych, z problemami układu krążenia, dla kobiet w ciąży i po porodzie

• przy nieodpowiednio dobranych czasach interwału może być nieefektywny w przypadku problemów hormonalnych

• dla osób zaawansowanych

Zatem, aby podjąć odpowiednią decyzję aeroby vs interwały należy przeanalizować obecny stan zdrowia, obrane cele, jak i dotychczasowy plan treningowy. Jeśli samemu ciężko Ci tego dokonać, na pewno Twój trener personalny będzie znał odpowiedź.

Justyna Szarawarska

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}