fbpx

Dlaczego stres nie pozwala Ci schudnąć

Miliony wylanych kropli potu na sali, tony przerzuconych kilogramów na siłowni, dieta na 100%, a efekt wciąż ten sam, czyli żaden? Dlaczego tyjesz zamiast chudnąć?

 

Zapewne doskonale zdajesz sobie, jak stres negatywnie działa na Twój sen, relacje z innymi ludźmi, koncentrację, ale czy stres wpływa na efekty treningowe? 

 

Tak – stres negatywnie wpływa na skuteczność treningu i może być elementem, przez którego nie możesz schudnąć. Już wyjaśnię Ci dlaczego. 

Jeśli w ciągu dnia masz dużo sytuacji stresujących wywołanych pracą, rozwiązywaniem złożonych problemów, trudnymi negocjacjami, niełatwymi rozmowami z pracownikami czy kierownictwem, każda ta sytuacja powoduje wzrost kortyzolu. Co gorsza, jeśli przenosisz stres do domu, nie możesz spać po nocach, często się kłócisz, nie regenerujesz się odpowiednio, stres jest przewlekłe w Twoim życiu – poziom kortyzolu jest cały czas wysoki. W procesie walki o upragnioną sylwetkę ważne jest aktywne spędzanie czasu. Dobrze o tym wiemy, ale jeśli dołożysz do swojego stresującego życia mordercze treningi o zbyt dużej intensywności i częstotliwości – pogorszysz sprawę, kortyzol znów wystrzeli w górę. 

Jak zredukować stres?

O sposobach zmniejszania stresu i o tym jak się rozluźnić przeczytasz już niebawem na naszym blogu. 

 

 

Wiesz już, co może spowodować wzrost kortyzolu, ale czy zatem kortyzol oddziałuje na odchudzanie? Odpowiedź brzmi: tak. 

 

Kortyzol odgrywa kluczową rolę w okresie redukcji i osiągania wyników sportowych.

 

Kortyzol znany jest przede wszystkim jako hormon stresu. Najwyższe stężenie kortyzolu jest rano. Poziom kortyzolu drastycznie wzrasta także na skutek stresu – zarówno tego psychicznego, jak i fizycznego (np. trening). Zasadniczą kwestią przy dużej liczbie sytuacji stresujących jest odpowiednia wrażliwość organizmu na kortyzol. Chodzi o to, że kortyzol powinien być wysoki wtedy, gdy jest potrzebny, czyli np. o poranku, czy w trakcie treningu, a potem powinien spaść do niskich wartości. 

 

Utrzymujący się zbyt wysoki poziom kortyzolu wpływa m.in. na:

  • przyrost tkanki tłuszczowej,
  • spadek masy mięśniowej,
  • fatalną jakość snu,
  • słabą regenerację,
  • brak energii.

Oto sposoby jak zmniejszyć kortyzol: 

  • dbaj o odpowiednią regenerację potreningową, 
  • popraw higienę snu,
  • nie nadużywaj kawy i napojów energetycznych,
  • zapewnij sobie chwilę relaksu w ciągu dnia. 

Jaki trening przy wysokim kortyzolu?

Istotną kwestią przy utrzymującym się wysokim stężeniu kortyzolu jest odpowiedni dobór treningu. Zbyt intensywny trening sprawi, że poziom kortyzolu podniesie się jeszcze wyżej, a tym samym nie będziesz miał efektów treningowych. Trening o zbyt niskiej intensywności może Cię zniechęcić, bo zamiast schudnąć 10 kg w 3 miesiące, będziesz to robił w 3 lata. Jeśli masz problemy hormonalne najlepiej udaj się do swojego trenera personalnego lub zgłoś się do nas. Trener ułoży dla Ciebie indywidualny plan treningowy, aby Twój czas na treningach był jak najlepiej wykorzystany, żeby osiągnąć efekty jak najszybciej się da w jak najkrótszym czasie.


Stres wpływa na odchudzanie, negatywnie.

Dlatego jeśli chcesz wrócić z tarczą z walki o wymarzoną sylwetkę bardzo ważne jest to, abyś zadbał o odpowiedni trening i eliminację stresorów. 

 

Autor artykułu: Justyna Szarawarska